Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Sunday, August 9, 2009

BookHouse 24 jam

BookHouse 24 jam
Menarik drama yang sedang saya tonton di kaca TV sekarang ini. Pukul 12 41 malam TV 9. Baru pulang dari Pulau Pinang.

Drama ini berkisar soal kehidupan seorang pengidap penyakit Dyslexia (penyakit psikologi rendah diri dan gagap yang agak teruk akibat kegagalan membaca dan mengeja sejak kecil). Bukan kisah keyakinan beliau yang cuba dipulihkan yang ingin saya ceritakan. Saya Cuma amat tertarik dengan idea BookHouse yang beliau kendalikan.
Ayah beliau seorang yang cukup memahami. Menyedari anak beliau pandai namun kekurangan dari segi keyakinan, beliau sarankan kepada si anak agar membuka kedai buku bacaan yang beroperasi selama 24 jam. Suatu hari mereka sekeluarga berkelah. Si ayah terliaht si anak asyik menguliti novel kulit ke kulit. Si ayah bertanya adakah anaknya berhajat mengikuti jejak Abraham Lincoln yang gemar membaca. Malah Lincoln selalu menyarankan rakyat Amerika untuk membaca.

Si ayah bercerita di UK, banyak kedai buku yang memberi peluang pengunjung membaca buku berkualiti dengan bayaran mengikut jam. Malah kedai tersebut berjalan 24 jam tanpa cuti. Saya mengamati kalimah si bapa dengan menginsafi keadaan di Malaysia masih jauh dari budaya ilmu berkenaan. Kanak-kanak dan remaja Malaysia lebih sanggup menebuk tabung sendiri semata-mata untk berada di kafe Siber selama 24 jam. Menggunakan komputer bukan untuk menambah kepandaian sebaliknya bermaina permainan video sahaja.

Idea membuka kedai sedemikian amat menarik dan praktikal.
Mungkin saya boleh mencuba nasib membuka premis sebegitu suatu ketika nanti. Insya Allah.

Muhammad Nuruddin Bin Bashah


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...