Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Tuesday, July 31, 2007

Sejarah Melayu; Kesan Hubungan Kebudayaan Melayu dan India



Genre : Kajian Ilmiah


Tajuk : Sejarah Melayu; Kesan Hubungan Kebudayaan Melayu dan India


Pengarang : M. Rajatheran (UM)

Muka surat : 255

Terbitan : Dewan Bahasa Dan Pustaka 1999

Ulasan :

Sebelum kehadiran ulama’ Islam mengislamkan masyarakat Melayu melalui perdagangan, penyebaran kesusasteraan, perkahwina dan politik, masyarakat Melayu terlebih lama menerima adapt, agama dan sistem kehidupan daripada benua India. Rumpun melayu diwarnai dengan unsur spiritual Hindu , panteisme yang cocok dengan animisme setempat pada ketika itu serta nilai kesusasteraan yang bernilai estetik seperti jiwa dan norma Melayu itu sendiri.

Terlalu banyak istilah bahasa yang menerima pengaruh Sanskrit dan Hinduisme di dalam bahasa kita kini. Perbendaharaan kata yang kaya ini telah lama mengeratkan hubungan antara bangsa Melayu dan India di Tanah Melayu ini. Lantara itu penerimaan agama Islam melalui pengaruh Istana Melaka, Acheh, Pasai dan Johor tidak membuang terus banyak adat dan norma sosial Hindu dalam masyarakat Melayu.

Dalam kesusateraan pula menampilkan lagenda dan mitos hinduisme dalam Sulatus Salatin, serta konsep Deva Rajah dalam institusi monarki Kesultanan Melayu. Akan tetapi masyarakat melayu mengimbangi konsep Deva Rajah yang bersifat teokrasi ini melalui institusi mufti dan ulama’ istana.

Sebenarnya India merupakan jambatan ketamadunan Rom (barat) ke dalam dunia Islam. Sejarah Parameswara yang dikaitkan dengan Iskandar Zulkarnain bukanlah Iskandar Zulkarnain( Sultan) yang adil seperti yang diceritakan dalam Al Quran itu. Akan tetapi berasal daripada keturunan Alaxender The Great Yunani Mecadonia dahulu. Ini terbukti apabila India turut mengimport serta mengeksport barangannya ke Rom.

Pendita Bitara

31 Julai 2007

Pesan Pendita : Beli buku jangan lupa kongsi dengan kawan….

1 comment:

Anonymous said...

Yes undoubtedly, in some moments I can phrase that I agree with you, but you may be in the light of other options.
to the article there is quiet a definitely as you did in the go over like a lead balloon a fall in love with efflux of this demand www.google.com/ie?as_q=reciprocating saw attachments ?
I noticed the utter you suffer with not used. Or you partake of the pitch-dark methods of inspiriting of the resource. I have a week and do necheg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...