Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Wednesday, July 25, 2007

1515



Genre : Novel sastera


Judul : 1515



Pengarang : Faisal Tehrani



Mukasurat : sekitar 100



Harga : RM 22.00 Terbitan : Utusan Publication

Sumber : Kedai atau buat macam saya…pergi ke perpustakaan.


Ulasan;

Ada 2 watak Nyemah Mulya yang dinyatakan. Satu watak zaman kini serta watah Nyemah Mulya pada zaman silam. Kewujudannya adalah berkemungkinan ada kerana teralu banyak sejarah Melaka yang diambil bulat-bulat daripada Tome Pires dan surat-surat Alfonso kepada Raja Portugal iaitu Raja Manuel.


2 situasi yang diandaikan iaitu keadaan realiti apabila Melaka benar-benar dihapuskan oleh Portugis dnegan satu situasi apabila Melaka berjaya menawan Portugal. Situasi ini membawa semangat patriotik dan sedar secara imaginatif bahawa Melayu boleh menjajah barat jika kena dengan usaha dan caranya memandangkan barat pada waktu itu masih berada di dalam zaman gelab lagi. Cukup memalukan apabila hampir 10 000 tentera Melaka yang lengkap dengan senjata lama dan moden daripada Turki tidak dapat mematahkan seranagan Portugis yang hanya beberapa orang sahaja.

Persiapan penulis untuk menghasilkan karya sastera imaginatif ini pada saya adalah cukup berat dan rapi. Jika kita tidak pernah mendengar sejarah Melaka, kita mungkin akan tebawa oleh penulis bahawa ada kemungkinan Melayu pernah memenangi peperangan dnegan pihak eropah.


Walabagaimanapun, Faisal Tehrani adalah penulis bervisi dan sebenarnya tujuan beliau adalah membawa tesis perjuangan menentang kezaliman serta unsur sinikal dengan realiti kini di mana yang adil akan disanggah, yang zalim akan disembah...


Pendita Bitara

26/7/2007


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...