Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Friday, July 20, 2007

Baca..baca lagi....

Baca buku..baca buku…tulis sikit-sikit..baca lagi….

Sebelum tidur mesti saya membaca buku….

Kalau kerja sambil naik bus atau LRT..lagi bagus..sebab senang nak bawa buku atau majalah..membaca dalam LRT dan bus tanpa pedulikan orang di sekeliling…

Dulu masa di sekolah..selalu study hanya dalam bus..sebab di sekolah tak belajar sangat pun….

Ada rakan di sekolah tempat saya mengajar kini bertanya, mengapa saya suka menulis sesuatu dalam buku? Suka membawa buku ke mana sahaja saya berada? Saya katakan saya suka menulis dan membaca. Bila ada usrah sekolah dikalangan guru, saya katakan marilah kita semaikan budaya mebaca di kalangan guru dan murid.

Pada waktu pagi saya akan mengajar Al-Quran sebelum kelas sains. Jadi saya ambil kesempatan, saya juga membaca buku sambil mengajar Al-Quran. Kelas Al-Quran kami saya pilih di Perpustakaan sekolah. Setengah jam baca Al-Quran, siapa dapat baca lancar saya benarkan baca buku cerita atau ensiklopedia. Jadi, membaca dijadikan sebagai ganjaran kepada mereka. Budak-budak paling suka kalau sesuatu itu dikatakan sebagai hadiah. Bagi mereka peluang membaca juga adalah hadiah.

Sekali membaca, pada waktu malam saya guna 4 jenis buku termasuk novel dan buku isu semasa, kitab jawi atau tafsir. Baca sedikit-sedikit setiap buku. Buku di sekolah lain dengan bahan bacaan di rumah. Kehidupan dengan buku memang menyeronokkan. Kalau tidak percaya…cuba semai daripada sekarang..pastikan ada mini library di sekitar kita.

Pendita Bitara
Makmal Komputer
SRI Al-Islah P. Pinang

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...