Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Wednesday, January 14, 2009

Kitab Fiqh As Sunnah di Kompleks membeli belah

Semalam hajat nak beriadah main bowling dengan kawan-kawan sekilang. Tiba-tiba di Ipoh Prade, saya terjumpa kedai buku terpakai. Terus masuk tengok-tengok mana berkenan.

Mata saya ternampak satu ikat Kitab Fiqh As Sunnah. 14 Jilid lengkap. Disebabkan harga buku berkualiti di situ amat murah (dalam lingkungan RM 5!) saya yterus tanyakan harganya. Tuan kedai jawab RM 14 ! Bermakna kata satu buku bernilai RM 1. Saya terus beli kerana saya memang telah lama berhajat untuk memiliki satu set Kitab Fiqh as Sunnah karangan sayyid Sabiq ini.

Sayyid Sabiq adalah pendokong jamaah Ikhwanul Muslimin. Beliau menerima saranan Imam Hassan Al banna agar menyusun dan menulis satu kitab yang berteraskan Al quran dan Sunnah dalam menerangkan perihal Fiqh kehidupan meliputi ibadah, jihad, munakahah, jenayah, jenazah, perjanjian dan kontrak serta etika kehidupan yang lengkap. Ia bertujuan menyatukan pengikut Ikhwan yang terdiri daripada pelbagai fahaman, mazhab dan firqah. Imam Al banna juga Berjaya menyatukan Syioah hingga mereka sanggup menerima aqidah sunnah melalui pendekatan kesatuan atas nilai sepunya ini.

Buku ini amat bernilai serta perlu ada di rumah setiap pendakwah Islam untuk memandu dan memudahkan kehidupan mereka. Bacakan isi kandungannya di hadapan anak-anak dan isteri kerana banyak manfaatnya. Dalam banyak buku yang kita tekuni jarang sekali pendakwah berminat mengukuhkan keilmuan fiqh dan keilmuan teras agama terutama dalam usaha mendidik anak-anak mereka dalam memahami Islam yang menyeluruh da sederhana.

Masa main bowling, saya sambil-sambil meneliti kitab ini. Jarang mungkin orang bawa Kitab Fiqh-Hadith satu set ke tempat bermain bowling…..

Pendita Bitara
Ipoh 15 Januari 2009

3 comments:

Sufi Intelek said...

salam abang din,
waaa....seronoknya dapat durian runtuh. dah la 1set lengkap, murah pulak tue..lagi best, ia bermanfaat untuk semua..

Semoga saya pun dapat jumpa buku tu nanti...Ameen...

-Fiey-

Anonymous said...

Assalamualaikum, salam blog dari saya. Ini kali pertama sampai di blog ini. Boleh saya tahu nama kedai buku terpakai yang Cikgu masuk di Ipoh Parade?

jihadin82 said...

Lupa plak nama kedai....tapi tingkat 2...dekat dgn tempat bowling..tanya guard pun depa tau insya Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...