Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Saturday, August 25, 2012

Akaun BSN untuk Yusuf..tahniah BSN kekalkan nama Melayu pada Bank



Hari Khamis lepas 23 Ogos 2012, saya dan isteri telah membuka akuan simpanan BSN kanak-kank untuk Muhammad Yusuf. Ya, duit raya dia kan berlambak? Perlulah dibuat satu akuan untuk dia.

Ingat kan dapat tabung percuma....he he he orang BS kata kena beli, kecuali dah berumur 7 tahun boleh sertai Kelab Penabung Muda, boleh dapat banyak hadiah dan program motivasi/perkhemahan untuk knak-kanak.

Saya buat BSN sebab dari kecil dulu, BSN yang rajin turun ke sekolah rendah saya (Sek Keb Genting) untuk mempromosi akaun kanak-kanak dengan hanya permulaan seringgit sahaja!

BSN juga bank yang masih kekalkan buku akaun, bank lain semua dah guna kad 100%. Namanya juga kekal nama bahasa kebangsaan. Bank Simpanan Nasional.

Selain itu, dulu-dulu di sekolah yang selalu datang adalah Bank Pertanian. Terkenal dengan tabung Kelapa Mudanya..skim Patriot Muda ..kini diubah nama ke Agro Bank...bukankah hilang nama melayunya? Hilang aspirasi kebangsaan? 
Tak kisah, sebab negara ini semakin lama ia mengalami pengaratan budaya dan bahasa kebangsaan tapi berdegar-degar laung keutamaan melayu dan budaya kebangsaan....ini realiti yang Yusuf kena belajar...

Muhammad Nuruddin Bashah


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...