Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Wednesday, September 16, 2009

Di sebalik Tabir Besi

Sudah agak lama juga saya tidak kemaskini blog ini dengan apa-apa pengisian.

Tidak kemaskini tidak bermakna saya sudah tidak membaca buku untuk dikupas di ruang ini. Sebaliknya kini saya semakin banyak skop pembacaan sehingga sukar untuk menelaah satu-satu buku.

Boleh dikatakan tugas dalam politik menghendaki saya melayari pembacaan internet setiap hari.

Dalam tugasan di kilang, saya setiap hari wajib menelaah bahan-bahan bacaan kejuruteraan dalam bentuk PDF. kalau hendak beli, ribuan duit juga perlu dikeluarkan untuk itu.

saya kini gemar ke Ipoh Parade untuk mendapatkan buku terpakai di situ. Sebentar tadi saya berjaya membeli sebuah novel nipis yang dikarang oleh Hasan Ali bertajuk Menembusi Tabir Besi.

Rupanya novel ringkas ini menampilkan pengalaman penulis berkunjung ke Russia semasa negara itu masih dalam keadaan tebal berfahaman komunis.

Menarik isinya. Ada peninggalan ulama' Islam yang pernah berada di wilayah Soviet seperti Imam Bukhari.

Banyak juga peninggalan muzium perang yang menampilkan mangsa perang dunai kedua dan pembunuhan komunis di sana.

Bagi sesiapa yang gemar mengkaji idelaogi, sila perhatikan juga implikasi ideologi melalui novel realiti sebegini. Selamat membaca

Pendita Bitara

1 comment:

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari Pak Karamu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...