Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Wednesday, September 10, 2008

Pasca Kolonialisme dalam Pemikiran Melayu


Semasa di Kelantan baru-baru ini saya mengungjungi Kedai Buku DBP Cawangan Kota Baru. banyak buku-buku ilmiah yang diterjemahkan serta banyak juga buku yang menawarkan potongan sehingga 30%.

Saya mengambil peluang membeli buku yang pernah beberapa kali saya pinjam di Perpustakaan UM dulu bertajuk Pascakolonialisme Dalam Pemikiran Melayu yang diselenggarakan oleh Mohamad Daud Mohamad dan Zabidah Yahya.

Buku setebal 312 ini mengumpul 19penulis ilmiah terdiri daripada kalagan pensyarah dan ahli akademik.

Antara bab yang saya minati adalah Epistemologi Kolonial: Satu Analisis Ciri dan Kesannya oleh Mohd Hazim Shah abd Murad. Ia mengambarkan bagaimana tradisi pendidikan di Malaysia menerima percaturan dan pengaruh epistemologi tinggalan barat.

Buku ini cuba memberi kesimpulan halatuju melayu serta pembentukan pemikiran bangsa ini selepas menerima ketuanan beberapa bangsa asing. Walaupun mungkin pemugaran norma tidak ketara berbanding hasil tangan Belanda di Indonesia, kondisi Melayu di sini masih diperdebatkan akan halatuju dan jatidiri bangsa samadad benar-benar bebas atau masih berjiwa hamba ddalam erti kata lain menerima pengaruh neo-kolonial.

Pada saya jika diteliti dari segi struktur polisi dan penglibatan negara di peringkat antarabangsa, sahlah Malaysia masih menerima pengaruh neo-kolonial secara jelas. Apa pendapat anda? Jom baca buku ini.......

Pendita Bitara
SMI Al Itqan PP
11 september 2008

1 comment:

PPKI SK Parit Penghulu said...

Assalamualaikum w.b.t..kat mana sy boleh cari buku ni??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...