Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Wednesday, July 1, 2009

Kajian demi kajian...hebahkan kajian anda untuk manfaat semua

Saya ingin mempromosi cerpen bertajuk Papan Tanda Jawi yang disiar dalam Majalah Pelita Bahasa Julai 2009. Sila baca untuk semarakkan sikap optimis dengan tulisan jawi dan bahasa Melayu...

Saya ada berbalas email dengan jurutera Indonesia, Alhamdulillah mereka mahu bersahabat dengan saya dan banyak kali kami bertukar-tukar maklumat dan pandangan.

Malangnya saya memahami bahasa Indonesia mereka, sebaliknya mereka kebanyakkan merungut tidak faham bahasa melayu saya walaupun saya berbahasa melayu standard semasa menulis email kepada mereka. Mereka lebih senang jika saya menulis dalam bahasa Inggeris.

Saya mengadu kepada Prof Emeritus Abdullah Hassan melalui SMS dan beliau mengakui kelemahan itu akibat pengupayaan bahasa kita yang jauh ketinggalan berbanding mereka. Malah beliau mempromosi agar saya belajar perjuangan Bahasa Melayu tinggi yang beliau perjuangkan juga. Beliau sarankan kertas kerja beliau.

Saya telah dapatkan dan baca.

Saya juga terbaca makalah Bahasa Melayu Tinggi dalam majalah Pelita Bahasa Julai. Bertuah sungguh jika memiliki majalah ini. Selalu jika saya mengkaji sesuatu isu, saya akan mendapat pakej bahan bacaan secara tidak sengaja....Allah tahu apa yang saya ingin tahu, Dia kurniakan peluang saya mengetahyi rahsia yang saya belum ketahui.

Sebentar tadi saya telah hebahkan melalui SMS mengenai cara untuk mengetahui pemikiran Islam-neo muktazilah Za'ba.
Saya sarankan agar membaca Buku Pemikiran Islam di Malaysia oleh Dr. Abdul Rahman Abdullah USM, membaca Majalah Dewan Budaya Julai 2009, serta buku Perangai Bergantung kepada Diri Sendiri karangan Za'ba. Lihat beliau membawa pemikiran anti jabariyyah, pro Qadaariyyah walaupun beliau tidak melampau serta tindakan tersebut mempunyai motif mengupayakan orang melayu.

Selamat Membaca dan mengkaji

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...