Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Wednesday, April 23, 2008

Hak Asasi Manusia

Judul : konsep Hak asasi Manusia
Pengarang: Norraihan Zakaria
Terbitan : Dewan Bahasa Dan Pustaka
Mukasurat: 227

Sinopsis:
Buku ini merupakan antara sejumlah buku yang saya baca berkaitan hak asasi dalam usaha kajian saya dan SPAQ membuat penerangan berkaitan hak asasi dan perkaitannya dengan Islam. hak asasi merupakan perjuangan yang insani dan penting, namun begitu hak asasi selalunya mnejadi landasan utama sekular untuk merasuki sistem kemanusiaan kita. sekular muncul pada awalnya atas tiket kebangkitan kesedaran nilaian hak asasi.


Dalam b uku ini, teori umum hak asasi menurut universalisme dan relativisme dibahaskan. Dilemma penakrifan hak ini yang selalunya bercanggah dengan adat, budaya dan tradisi membawa pertikaian yang tidak kunjung habis.

Teori Hobbes, Locke dan Rousseau diterangkan secara jelas gterutama melibatkan kontrak sosial dan objek perbahasan sama ada individu atau masyarakat.

Pendita Bitara : tengah jenuh dok baca buku-buku ideologi sekular. Semua buku asal Locke, Hobbes, Adam smith, Karl Marx akan dikumpul dan dibaca satu persatu. Kekuatan minda dan kesabaran amat penting untuk menghabiskan membaca kesemua karya tersebut.



John Locke; tokoh hak asasi sekular barat

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...