Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Tuesday, October 15, 2013

Melancong beli buku....

Di bawah adalah antara beberapa buah buku yang sempat saya beli di Bogor dan Jakarta baru-baru ini.

Buku Presiden Offside adalah buku terakhir saya beli di Lapangan Sukarno iaitu kedai buku hujung sebelum check in terakhir. Harga sekitar 40 000 rupiah. Buku yang cukup berani karya Desmond Mahesa dan mendapat sokongan daripada beberapa ahli akademik Indonesia.

Ramai penulis dan pembaca buku hebat seperti Prof Zaini Ujang dan TM Shaharom menulis berkenaan melancong membeli belah buku sebagai salah satu aktviti golongan yang hebat.

Ya untuk merealisasikan impian itu, sempena saya menemani isteri saya membentang kajian beliau di seminar anjuran Institut Pertanian Bogor saya sanggup meminjam wang untuk membeli banyak buku di sana...

Di Pulau Pinang saya pernah berjumpa ramai pelancong asing yang hadir semata-mata untuk mencari buku tertentu di Malaysia.

Indonesia terkenal dengan budaya penterjemahan yang cukup pesat, pantas dan hebat. Banyak buku 'muktabar' ilmiah diterjemah mereka...

Insya Allah saya akan kembali ke Indonesia untuk membeli belah buku lagi...

Muhammad Nuruddin
Pendita yang gemar membaca....












No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...