Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Monday, October 21, 2013

Buku Ikhwan dan saya....


Buku buku diatas saya keluarkan dari almari perpustakaan mini saya untuk menyiapkan makalah berkenaan perjuangan Ikhwan dan tulisan itu bersempena awal penggulingan Dr Morsi di Mesir. Ada banyak lagi buku fotokopi dan buku berkaitan Ikhwan yang lain, cuma tidak sesuai untuk dijadikan rujukan berkenaan kebangkitan dakwah Ikhwan.

Betapa sentimental gerakan tanzim ikhwan dengan pemikiran yang kini mengatur psikomotor dan kognitif mahupun ruhani saya hari ini...

Seawal sekolah saya hanya mendengar nama Ikhwanul Muslimin dari jauh...dari ungkapan beberapa ustazah dan ustaz yang pulang dari Mesir....

Saya tidak ambil pusing kerana di sekolah bukan tergolong dalam golongan usrah...

Dunia berubah apabila menyertai tanzim di matrikulasi...bahan-bahan bacaan ikhwan mulai meresapi jiwa kerana tangan tidak pernah lepas dengan memegang salah satu buku karangan pimpinan Ikhwan...

Di Negeri Sembilan..saya mengorek menggeledah beberapa kedai buku di Tampin N.S semasa berulang ke sana mengikuti pengajian di pondok ustaz Rauf Tampin (kekal hingga hari ini pondok tersebut)...

Mengaji ala konvensional bersama mengkaji bahan bacaan Ikhwan dengan rakan-rakan...cukup indah dan sedap...

Buku Pendidikan politk Ikhwan adalah tesis...saya beli di Universiti Malaya di Akademi islam semasa jualan terbuka pada sekitar tahun 2002....saya beli ttapi tangguh pembacaannya kerana berat....Buku ini dibedah siap setahun kemudian selepas faham beberapa polisi siasah dan pendidikan dalam jamaah Ikhwan...

Sekian sedikit sebanyak asal muasal kekaguman saya terhadap Ikhwan....

Muhammad Nuruddin Bashah



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...