Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Friday, August 17, 2012

Isu Penggunaan bahasa pada papan Tanda Premis Niaga sejauh mana keseriusan kita?


Disiar dalam Pelita Bahasa (DBP) Julai 2012
Isu Penggunaan bahasa pada papan Tanda Premis Niaga sejauh mana keseriusan kita?
Membaca makalah bertajuk Gulai Itik dan Pak Loong di Jitra yang dimuatkan dalam Majalah Pelita Bahasa April 2012 membawa minda penulis kepada persoalan lama yang kerap bermain di fikiran penulis.
Isu yang diketengahkan oleh Shazlin Farhan berkenaan ejaan rojak, penggunaan bahasa campur malah mengagungkan istilah dan diksi perkataan yang berunsur barat adalah sebenarnya suatu petanda kegeringan budaya berbahasa di kalangan rakyat negara kita.
Malah penulis tidak melihat sebarang perubahan memberansangkan terhadap isu sebegini walaupun terlalu acapkali diutarakan dan digesa oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka melalui pelbagai majalah serta kempen  yang dikeluarkan.
Penulis bersetuju para peniaga dan pemilik premis sebarang perniagaan sewajarnya merujuk Dewan Bahasa dan Pustaka sebelum menempah papan tanda nama syarikat premis mereka. Malah rujukan elektronik Siri Lembar Bahasa yang boleh dicapai melalui laman sesawang DBP memang semestinya bermain dihujung jari para peniaga yang mengaku sebagai warganegara malaysia.
Namun begitu, realitinya adakah suara yang kita laungkan singgah di cuping telinga para pemilik premis? Majalah ilmiah DBP masih jauh malah terlalu asing untuk berada di atas meja kopi taukeh-taukeh premis seperti itu.
Penulis cukup optimis dengan usaha penguatkuasaan undang-undang dan tindakan eksekutif  berbanding hanya ulasan ilmiah yang hanya menunggu tenggelamnya bahasa Melayu di negara bangsanya sendiri.
Lantaran itu, penulis menyarankan agar keperluan merujuk DBP bukan sekadar saranan, ia sepatutnya digazetkan atau diserap dalam undang-undang pendaftaran nama syarikat.  Kempen dan arahan tegas pihak kerajaan perlu diperluas di dalam media akhbar perdana negara di samping dalam media elektronik. Penulis sedih melihat kempen-kempen bahasa kebangsaan hanya diiklan dan malah hanya dihebah di dalam majalah DBP atau sekadar di perpustakaan awam setiap negeri sahaja. Alangkah bahagianya jika kempen dan saranan tegas kerajaan berkenaan penggunaan bahas dan nama premis syarikat dimuatkan dalam media massa harian, dihebahkan dan dikuatkuasakan.
Isu penggunaan bahasa kebangsaan pada papan tanda premis perniagaan belum menjadi isu politik mana-mana parti baik pemerintah mahupun pembangkang. Mungkin kerana itulah isu ini ‘lemau’ dan longlai berbanding isu-isu lain yang lebih bersifat komersial, ekonomi dan kontemporari berbanding isu teras budaya yang memberi makna kepada sebuah negara bangsa sebegini.
Selain itu penulis juga merasakan suatu perenungan semula untuk memastikan setiap majalah ilmiah DBP menjadi pilihan setiap rakyat sama hebat dan sama popular seeprti majalah ilmiah atau separa ilmiah lain seperti Milenia, Majalah I, Al Islam, Solusi dan sebagainya. Sudah sampai masanya misi menjadikan majalah DBP sebagai majalah pilihan wajib bagi pemilik premis perniagaan sebagai contohnya,  bukan sekadar majalah pilihan para pelajar, siswa, atau tokok akademik sahaja.
Muhammad Nuruddin Bashah


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...