Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Sunday, November 28, 2010

Ada English ada maju?

Bahasa inggeris berasal dari gabungan bahasa Celtic, bahasa Jutes, Bahasa Anglo(angles) dan bahasa Saxon dari tanah besar Utara Perancis. kaum Celtic bukan berasal dari ulau Broyton tetapi dari Gauls di Perancis.

Juga ada pengaruh Viking (Norman atau North man atau kini Norway) yang membawa unsur bahasa Perancis ( Germanic) ke dalam perbendaharaan English. English bermaksud England, berasal dri nama angles berasal dari nama kaum Anglo yang menjajah Broyton, halau kaum Celtic dan kaum asal ke Pulau Wayles (bermaksud tempat buangan)....Jadi dari mana asal bahasa ini?

3/5 bahasa ini adalah dari Latin.. banyak pengaruh bahasa jerman dan Perancis...

kenapa semua dunia kata dengan English baru boleh maju?

Saya optimis dengan bahasa Eka..bahasa ibunda saya walaupun terpaksa membaca banyak bahan bacaan dalam bahasa Inggeris untuk menulis.....

1 comment:

Anonymous said...

Pemahaman konsep sesuatu ilmu itu yang boleh membawa kemajuan, bukan bahasa yang menerangkan ilmu itu. Dan ilmu itu memiliki banyak bahasa, terpulang pada kita untuk memilih bahasa yang mana satu yang mahu kita gunakan. Dan yang paling penting kenapa perlu malu gunakan bahasa ibunda untuk mendapatkan dan menyebarkan ilmu sekiranya kita memang punyai bahasa sendiri? Hanya satu jawapan, tiada JATI DIRI.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...