Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Monday, March 15, 2010

Telaah kitab di Kamunting

Tadi sepanjang berada di kilang saya membaca bab intergranular corrosion yang selalu berlaku pada Austenitic Stainless Steel dan bagaimana kaedah cathodic protection digunakan untuk membersihkan barangan perhiasan perak di rumah kita...idea tu bagus untuk elak kita calarkan perhiasan itu dengan menyental menggunakan autosol..

Tapi tujuan saya menulis ini adalah untuk menceritakan proses pembelajaran saya selepas berkerja pula.

Sepanjang minggu di sekitar kamunting ada banyak kelas pengajian kitab-kitab jawi lama di adakan di masjid-masjid. Malah ada usaha pihak tertentu mengadakan jadual integrasi semua ceramah dan pengjian dalam satu jadual lengkap semua kuliah seluruh Taiping. Mereka memudahkan golongan yang bersikap memburu kuliah merata tempat tanpa mengira khariah dan masjid mana sekalipun.

Saya bawa isteri saya hampir setiap malam ke masjid sekitar Kamunting.

Antara kitab-kitab jawi yang dapat saya telaah adalah Sabilul Muhtadi (sheikh Arsyad banjari), Siarus salikin (Sheikh Abdul samad Al falimbani), mastika Hadis (JPM), Tafsir Nurul Ehsan, Bahrul Mazi (tidak kerap sangat), Tanwirul Qulub, Muniatul Musolli, Tajzib Atrafal Hadis dan pelbagai lagi.

Di sini juga ada banyak kuliah muslimah dan menjadi adat pula bagi beberapa muslimat menjadikan rumah mereka sebagai pusat pengajian guru-guru tertentu menggunakan kitab-kitab tebal setanding dengan kuliah lelaki di masjid-masjid. Pada waktu asar kebanyakan masjid ada kuliah muslimah.

Jadi selepas bekerja, boleh sahaja terapi minda dan rohani diperolehi melalui menjejaki kuliah-kuliah ini semua. Kebetulan semua senara kita yang di ajar telah lama sayaa beli semasa berada di alam kampus dahulu. dahulu pernah belajar tapi belum tamat kitab-kitab tebal tersebut. walaupun silih berganti guru, namun saya berpuas hati dengan apa yang termampu dipelajari.

Bila balik ke rumah isteri saya pula akan buka mukasurat yang saya belajar untuk dibaca pula ayat-ayatnya kerana kami hanya ada serba satu sahaja kitab-kitab tu. Itulah perkongsian pintar namanya.

Muhammad Nuruddin Bashah
Jurutera di Kamunting raya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...