Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Sunday, January 11, 2009

The art Of War : Martin Van Creveld

Sebelum pulang ke Ipoh, saya menerima bungkusan hadiah hari lahir saya daripada tunang saya (Moga Allah melindungi dirinya). Saya agak, mesti buku sebab dia tau saya amat suka dengan buku dan hanya hargai buku melebihi benda-benda lain.

Bila buka, saya lihat tajuknya The Art Of War; war And Military Thought karangan Martin Van Creveld.

Buku ini lebih kepada ensoiklopedia perang sejak zaman peperangan kuno China sehinggalah kepada kejatuhan USSR 1989. Buku hard cover….mesti mahal…

Buku ini lebih kepada kajian teknik strategi, pengurusan dan peramalan status perang bagi setiap jenis peperaangan sivil. Ia mungkin agak kurang menyentuh perihal teknik psikologis dan peperangan propaganda putih.

Koleksi buku perang dan strategi saya makin bertambah…..kaji strategi..adalah seni…dan ia hikmah yang perlu diketahui oleh ramai umat Islam….tambah-tambah dalam kondisi himpitan terhadap umat Islam akhir zaman….

Pendita Bitara
Ipoh 12 Januari 2009

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...