Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Sunday, March 2, 2008

Pendidikan Dan Politik di Malaysia

Judul: PENDIDIKAN DAN POLITIK DI MALAYSIA
Penulis: Dr Ibrahim Saad
Dewan Bahasa Dan Pustaka
1977
102 mukasurat


Buku berkaitan sosio pendidikan pasca kolonial di tanah Melayu. Tulisan ini yang bersifat ilmiah menjadika Melayu sebagai sasaran medium (objek perbahasan) terutama implikasi, kesan dan impak manipulasi politik koloni terhadap sistem pendidikan tempatan yang mereka sendiri bina. Politik hingga kini masih menjadikan pendidikan sebagai alat dan media untuk menacapan ideologi kebangsaan sesuatu negara. Natijahnya, pendidikan menjadi seperti komoditi bagi yang ingin berkuasa semata-mata dan bukannya pentas untuk peningkatan kemanusiaan yang positif.



Buku ini akan saya gunakan dalam DISKUSI INTELEK anjuran DEMA bersama mahasiswa USM. Insya Allah akan saya mulakan dengan meneliti dan berdielektik dengan isi kandungan buku ini. Elemen maltirasial dan keseimbangan sosial mungkin menjadi premis utama dalam diskusi berkenaan. Di harapkan penyertaan yang ramai dikalangan mahasiswa mahupun bekas mahasiswa. Berminat? ( call 017- 6291368)


Pendita Bitara




R. O. Winstedt (Richard O. Winstedt)1928-1931



EducationMagdalen College School and New College, Oxford

Career

1902
Cadet, Malayan Civil Service
1913
District Officer, Kuala Pilah, Negri Sembilan
1921-31
President, Raffles College
1924-31
Director of Education, Straits Settlements and Federated Malay States

1927-31
Director of Education of the Federal Council, Federated Malay States
1931-35
General Advisor to the State of Johore


Cuba kaji hujah-hujah dan laporan beliau tentang pendidikan di tanah Melayu. Jelas disebaliknya usaha gigihnya untuk pendidikan Melayu, beliau risau jika pendidikan lebih tinggi diberikan kepada anak watan. Sikapnya mungkin berbeza dengan O.T Dussek (Pengetua MPSI) yang menggalakkan orang Melayu membaca dan berjuang melalui peningkatan tahap intelek rakyat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...