Read more: http://www.blogdoctor.me/2007/02/expandable-post-summaries.html#ixzz0S3251GGW

Wednesday, July 11, 2007

Novel Ayahanda

Genre : Novel
Judul : Ayahanda
Pengarang : Azizi Haji Abdullah
Mukasurat : sekitar 200
Harga : RM 15.90
Terbitan : Creative Enterprise

Sumber
: Kedai buku, order terus daripada syarikat Creative http://main.cesb.net.my/home/index.php yang banyak terbitkan novel sosial atau buat macam saya…pergi ke perpustakaan.

Ulasan;

Suatu novel yang tidaklah perlu dinobatkan sebagai novel terbaik tahun tersebut tetapi pada saya ianya suatu produk yang bermisi sosial. Bertujuan memberi suatu penghargaan kepada seorang manusia yang bernama bapa walaupun hampir kesemua elemennya adalah bernilai historis penulis.

Persekitaran dan latar belakang adalah pada sekitar tahun 60an hingga 80an, bertempat di Kota Kuala Muda dan Kulim. Suasana kemelayuan tradisi kelihatan menyerlah.

Kepada manusia-manusia bandar yang kini tidak mengerti erti dan fungsi imam tua, tugasan seorang imam kampung yang meliputi segala-galanya, ingin mengerti budaya kepedulian masyarakat yang kian terhakis, budaya menghargai ilmu agama, maka novel inilah jawapanya.

Kepada ilmuan muda yang ingin tahu menghargai nilai sebuah kitab lama, lihat bagaimana si ayahanda selalu menitiskan airma mata dia tas kitabnya, memeluk kitabnya, mengusap-usap kitabnya, membuka kesan-kesan terlipat kitabnya, setia membaca kitabnya walaupun tiada sesiapa yang gemarkan pengajian secara tradisi, kekal mengajar dan menyampai ilmu walaupun hanya seorang diri di dalam gelab….menghargai nilai sebuah buku dan menggalakkan budaya menulis walaupun dalam tulisan jawi dan hanya dilakukan pada beberapa buku latihan dan bertemankan kopi o pekat.

Kepada anak….nilaikan ayah kita melalui cerminan sosial novel ini. Pengorbanan ayah tidak sama dengan si ibu. Ayah selalunya menyayangi anak daripada belakang…ayah mencintai isterinya yang tua dengan cara tersendiri…tiada pengalaman ini semua?....cuba baca novel ini dan berikan komentar anda
….Selamat Membaca…..

Pendita Bitara
12/7/2007

Pesan Pendita : baca buku…..jangan meniarap…..

1 comment:

Anonymous said...

sy nk sgt beli novel ni...
dah cari kt website creative tapi xde novel ni...
bole tolong bgtau kt mane bole sy beli novel ni...
tqvm....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...